ایجاد سنگ نوشتهٔ فرسوده با فتوشاپ

آموزش ترفند سنگ نوشته:

  برای ایجاد سنگ نوشته ای کهنه و ترک خورده، سه تصویر زیر را  با کلیک  روی آنها در پنجره های جداگانه  باز کنید.
بافت ۳بافت ۲بافت ۱ 

فایل جدیدی به ابعاد ۶۰۰ در ۴۵۰ پیکسل و با زمینهٔ سفید “white” ایجاد کنید.
بافت یک را کپی کنید و روی فایل ایجاد شده بچسبانید.
لایهٔ جدیدی بوجود آورید. ابزار Horizontal Type Mask را انتخاب کنید.

متن خود را در اندازه و با قلم مناسب بنویسید.
نوشتن متن
بافت دو را کپی کنید، به فایلی که روی آن کار می‌کنید برگردید و گزینهٔ Paste Into را از منوی Edit انتخاب کنید یا کلید های (Ctrl+Shift+V)  را همزمان فشار دهید تا این تصویر روی متن نوشته شده بچسبد. انداختن تصویر روی متن
با استفاده از ابزار Move tool و با حرکت بافت انتخاب شده در زمینهٔ متن، موقعیت بهتری را برای نمایش ترکها و شکاف خوردگی‌ها بیابید.
با استفاده از Add a layer style مطابق شکل سنگ نوشتهٔ خود برجسته و سایه دار کنید.
لبه دار کردن
سایه دار کردن  
نتیجهٔ کار پس از تغییرات فوق: متن برجسته اکنون بافت سوم را کپی و با استفاده از  paste  در منوی Edit روی فایل بچسبانید.  سپس از  پالت لایه ها گزینهٔ Overlay را انتخاب نمایید.

در صورت لزوم  با استفاده از کشوی fill  در همین پالت بافت را کمرنگ تر کنید.سنگ نوشته
برای نوشتهٔ پایینی نیز بعضی از مراحل فوق را تکرار کنید. سنگ نوشته فرسوده  
این شروع کار است، شما می‌توانید با کمی تمرین و تغییر در اندازهٔ سایه و  لبه و عمق متن و یافتن تصاویر دیگری برای پس زمینه، سنگ نوشته های بی مانندی بسازید.
موفق باشید!
منبع : Create a Deep Grunge Text Effect

افسرده ام

از پهلویم رد شد، خانمی پنجاه ساله.
و ریشش می‌رسید تا سینه اش.
فکر می‌کردم این منم که افسرده ام و بی خیال همه چیز.
اما اگر زن باشید می‌فهمید خانمی را که  دیدم زده است به سیم آخر بی خیالی!


***


حالا همه باهم:

پیر و جوان، در این زمان، افسرده اند، افسرده اند.
هرجا روی، کوی و دیار، افسرده اند، افسرده اند. . .

ویکی کِناری گوگل Google Sidewiki

ویکی کناری (ساید ویکی Sidewiki) نوار ابزاری اجتماعی است که به کمک آن تمامی کاربران اینترنت می‌توانند به رشد و شکوفایی و تصحیح و تکمیل و نقد مطالب منتشر شده در فضای مجازی یاری رسانند.

با نصب نوار ابزار ویکی کناری گوگل و در صورتی که کاربر گوگل باشید، می‌توانید در کنار هر خبر و نوشتهٔ روی اینترنت نظر تکمیلی خود را برای استفادهٔ دیگران بیان کنید یا اگر دیگران پیش از شما نقد و نظری نوشته اند آن را مطالعه نمایید.
ویکی کناری این فرصت را مهیا می‌سازد تا فقط خوانندهٔ مطالب نباشید و بتوانید در مورد نوشته ها و اخبار اظهار نظر کنید، اشتباهات را متذکر شوید و به انتشار مطالب تکمیلی و مفید در کنار مطلب اصلی همت گذارید.
مطالب در دنیای مجازی با اشتراک و همکاری همگان بسط و تصحیح و کامل و منتشر می‌شوند و ویکی کناری ابزاری است در جهت توسعه و تسهیل این همکاری و تبادل اطلاعات.

نمایش ویکی کناری:
  • با کلیک روی نشانهٔ در نوار افزار ویکی کناری در کنار صفحات وب باریکه ای ظاهر می‌شود که جایی است برای خواندن نظرات دیگران یا اظهار نظر شما. اگر این نشانه را به رنگ زرد همراه چشمک زدن دیدید معنای آن اینست که در آنجا نظری افزوده شده است.
  • اگر در پایین نوار جانبی ویکی کناری عبارت Read entries را دیدید روی آن کلیک کنید تا بتوانید نقد و نظرات نوشته شده را بخوانید. در صورت مشاهده Next با کلیک روی آن می‌توانید نظرات دیگر را مشاهده کنید.
  • با کلیک روی نشانهٔ در کنار صفحات، نوار جانبی باز می‌شود.
  • با کلیک روی همین نشانه نوار جانبی بسته می‌شود و با کلیک روی درز نشان داده شده در تصویر بالا و کشیدن آن به راست یا چپ می‌توان نوار جانبی را بزرگتر یا کوچکتر کرد.
  • با کلیک روی سه گوش کوچک کنار نشانهٔ ویکی کناری در نوار ابزار گوگل گزینهٔ Sidewiki Options را انتخاب کنید. سپس تیک کنار عبارت Only show Sidewiki entries in my browser languages را بردارید، تا تمامی نقد و نظرات گذاشته شدهٔ ویکی کناری قابل مشاهده باشند
چگونه با ویکی کناری بنویسیم:
  • ابتدا روی نشانهٔ در نوار ابزار گوگل یا روی نشانهٔ در پایین و گوشهٔ صفحهٔ سایت یا وبلاگی که قصد دارید مطلبی بنویسید یا روی عبارت Write an entry در پایین نوار کناری کلیک کنید. احتمالا گوگل در خواست ورود می‌کند روی Sign in کلیک کنید و شناسه یا ایمیل Email و رمز عبور Password خود را وارد کنید و Sign in را بزنید.
  • در صورتی که می‌خواهید به قسمتی از مطلب آن سایت اشاره کنید، آن قسمت را انتخاب یا highlight کنید، پس از انتشار مطلبتان با کلیک روی نشانهٔ قسمت انتخابی در زمینهٔ زرد رنگ نشان داده خواهد شد. اگر اشاره تان به کل مطلب سایت می‌باشد نیازی به انتخاب و هایلایت کردن نیست.
  • در قسمت Title of entry عنوانی را بدلخواه وارد کنید.
  • در زیر آن و در قسمت Helpful information about مطلب مورد نظر خود را برشتهٔ تحریر در آورید.
  • اگر از کد های HTML کم و بیش از سر در می‌آورید برای استفاده و دانستن تگهای HTML که ویکی کناری پشتیبانی می‌کند سری به این صفحه بزنید و از آنها برای ویرایش نوشته تان کمک بگیرید.
  • در صورتی که از بلاگر برای وبلاگ نویسی استفاده می کنید با کلیک روی My blogs on Blogger وبلاگ خود را انتخاب کنید تا همزمان نوشتهٔ شما در وبلاگتان منتشر شود.
  • در پایان روی Publish کلیک کنید.



  • همچنین می‌توانید با کلیک روی Share مطلب نوشته شده را در تویتر یا فیسبوک منتشر سازید، یا آن را به نشانی دوستانتان بفرستید، یا با کلیک روی Link نشانی اینترنتی مطلب نوشته شده را بدست آورید و با قرار دادن آن در سایت یا وبلاگتان این امکان را فراهم سازید تا دیگران ولو بدون داشتن نرم افزار ویکی کناری بتوانند نظر ارائه شده را در کنار سایت مربوطه مشاهده نمایند. برای دیدن نمونه اینجا را کلیک کنید.
  • اگر مالک سایتی هستید در هر صفحه از سایتتان با کلیک روی نشانه این فرصت را می‌یابید تا پس از نوشتن نقد و نظری، نوشته شما در بالای نوشته های دیگران و با رنگ سبز نشان داده شود.
  • بازدید کنندگان دیگری که کاربر گوگل باشند می‌توانند با کلیک روی بلی Yes یا خیر No موافقت یا مخالفت خود را با مطلب شما اعلام کنند. طبعا تعداد بله ها سبب می‌شود تا نوشته شما در رده های بالاتری به نمایش گذاشته شود. بازدید کنندگان می‌توانند روی Report abuse به نشانهٔ گزارش سوء استفاده کلیک کنند.
  • نظرات و نوشته های شما توسط ویکی کناری در صفحهٔ نمایهٔ شما به نمایش گذاشته می‌شود که با کلیک روی تصویر یا نامتان در بالای نظرتان هر کسی می‌تواند به صفحهٔ نمایهٔ شما برود و با شما و نظراتتان بیشتر آشنا شود.
  • شما همیشه می‌توانید نقد و نظر خود را ویرایش یا حذف کنید. برای حذف روی Delete و برای ویرایش روی Edit در زیر نوشته تان کلیک کنید.
دانلود نوارابزار ویکی کناری:
گوگل نوار ابزار ویکی کناری را برای مرورگرهای فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر مهیا ساخته است و بزودی این نوار ابزار را برای مرورگر گوگل کروم عرضه خواهد نمود. برای دانلود و نصب تولبار ویکی ساید به سایت ویکی کِناری گوگل بروید.
از آنجایی‌که گوگل نازنین، ما ایرانی‌ها را در فهرست تحریم قرار داده است، و از آنجایی‌که نمی‌شود کاربر اینترنت بود و از مزایای گوگل بی نصیب ماند، می‌توانید برای دانلود این نوار ابزار با حجم حدود ۲ مگابایت روی یکی از لینک‌های زیر کلیک کنید.

دانلود نوار ابزار ویکی کناری گوگل Google Sidewiki برای مرورگر فایرفاکس:
دانلود و نصب این نوار ابزار افزونه ای به مرور گرتان اضافه می‌کند که باید پس از نصب، مرورگر خود را بسته و مجددا باز کنید.
 به سایت MediaFire بروید و در آنجا روی Click here to start download کلیک کنید، تا دانلود آغاز شود.

دانلود نوار ابزار ویکی کِناری گوگل Google Sidewiki برای مرور گر اینترنت اکسپلورر:
 به سایت MediaFire بروید و در آنجا روی Click here to start download کلیک کنید، تا دانلود آغاز شود.
در صورتی که مرورگرتان درخواست مجوز برای دانلود کرد، روی نوار ظاهر شده و روی Download File کلیک کنید.
ویکی کناری برای گوگل کروم و دیگر مرورگرها بدون نیاز به نصب نوار ابزار گوگل 

دانلود نوار ابزار ویکی کِناری گوگل برای اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم و فایرفاکس در سایت softpedia

منبع: Google Sidewiki

نوار ابزار جانبی ویکی گوگل، ویکی جانبی گوگل

به بهانهٔ روز اول مدارس

تصویر زیر بریده ای است از کتاب ریاضی دوم دبستان چاپ ۱۳۸۸

این هم یکی از مسائل این کتاب:
اکبر ۴۵ ریال پول داشت، ۱۵ ریال آن را به دوستش داد و ۳۰ ریال دیگر برای او باقی ماند.
نمی دانم بگویم بیچاره یک ریالی و دو ریالی و پنج ریالی که مدتهاست دوران اوج و عزت و اقتدارشان به پایان رسیده است، یا بیچاره اکبر آقا که ۴۵ ریال پول دارد یا بیچاره دوست اکبر آقا، که با آن ۱۵ ریال چه می‌تواند بکند؟!

ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۷

درج فهرست مطالب (Table Of Contents)‏ در Word 2007
ایجاد فهرستی از عناوین اصلی و عناوین فرعی همراه شمارهٔ صفحات از الزامات کار تهیه کتاب یا مقاله یا گزارش یا پایان نامه است. معمولا خوانندگان پیش از تصمیم به خواندن مطلبی، نظری به فهرست آن می‌اندازند و بعدا نیز این فهرست به آنها کمک می‌کند تا سریعا بخش مورد نظر خود را بیابند.
ایجاد فهرست در ورد ۲۰۰۷ به نویسندگان نیز کمک می‌کند تا سریعا و با کلیک روی عناوین موجود در فهرست، وارد صفحهٔ درخواستی خود شوند و متن را ویرایش کنند، نوشته یا تصویری به آن بیفزایند و یا از آن بکاهند. با چند کلیک ساده فهرست به روز می‌شود و تغییرات در شمارهٔ صفحات و عناوین بطور خودکار در آن اعمال می‌شود.
پیش از ایجاد فهرست مطالب:
پیش از ایجاد فهرست، باید عناوین و متونی را که قصد دارید در فهرست وارد شوند به سبک و فرمت عناوین در آورید.
سبک سرفصل Heading:
برای اینکه عناوین خود را به فرمت سرفصل "Heading" در آورید:
  • روی زبانهٔ Home در نوار ابزار ورد کلیک کنید.
  • روی عناوین یا در کنار آنها کلیک کنید.
  • با قرار دادن نشانگر ماوس روی هر سبکی در جایگاه Styles عنوان یا تمام پاراگرافی که قبلا روی آن کلیک کرده‌اید به آن سبک نشان داده خواهد شد. برای اجرا روی سبک دلخواه کلیک کنید.
  • عناوین با فرمت Heading 1 و Heading 2 و Heading 3 و غیره در فهرست مطالب به نمایش در خواهند آمد. اگر سبک مورد نظر خود را مشاهده نکردید، روی سه گوش رو به بالا یا رو به پایین در جایگاه Styles کلیک کنید تا شاهد نمونه های دیگر شوید یا روی نشانهٔ سه گوش همراه خط در همین جایگاه کلیک کنید تا تمامی نمونه ها نشان داده شوند.
  • سر فصل "Heading" شمارهٔ یک، ویژهٔ عناوین اصلی تر است، گزینش شماره های بزرگتر ویژهٔ عناوین فرعی تر می‌باشند که بدینوسیله آنها در فهرست ایجاد شده ریزتر و با تو رفتگی بیشتری به نمایش در خواهند آمد.
سبک غیر سرفصل:
برای ایجاد فهرست از متونی که به سبک سر فصل ها نیستند:
  • روی متن مورد نظر یا در کنار آن کلیک کنید.
  • با کلیک بر زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و کلیک بر Add Text در بخش Table of Contents یکی از سطوح موجود را مانند Level 1 انتخاب و روی آن کلیک کنید.
  • سطح یا Level شمارهٔ یک، ویژهٔ متون مهمتر است، Level شمارهٔ دو و سه ویژهٔ متون فرعی تر می‌باشند که ریز‌تر و با تو رفتگی بیشتر در فهرست مطالب نشان داده می‌شوند.
ایجاد فهرست مطالب:
پس از مشخص کردن عناوین و رئوس مطالب و متونی که مایلید در بخش فهرست نشان داده شوند، برای ایجاد فهرست مطالب در نقطه ای که مایلید فهرست آنجا نشان داده شود کلیک کنید.
  • با کلیک روی زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و کلیک روی Table of Contents در بخش Table of Contents یکی از نمونه فهرست های به نمایش در آمده در پنجرهٔ باز شده را انتخاب و روی آن کلیک کنید.
  • در نقطه ای که مایل بودید و کلیک کردید، فهرستی از عناوین پدیدار می‌شود.
  • برای دسترسی به گزینه های بیشتر روی Insert Table of Contents در پایین همین پنجره کلیک کنید.
ایجاد فهرست مطالب با اعمال سبک های که بکار بستید:
  • در نقطه ای که مایلید فهرست آنجا نشان داده شود کلیک کنید.
  • روی زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و روی Table of Contents در بخش Table of Contents و روی Insert Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Options کلیک کنید.
  • زیر Available styles شیوه و سبک‌های در دسترس را خواهید یافت.
  • زیر TOC level و در سمت راست نام شیوه و سبک‌ها، تا شمارهٔ نه را بدلخواه اضافه کنید تا سطح و ترازی را که برای سبک و شیوهٔ عناوین خود ‌گزیده‌اید قابل اجرا شود.
  • اگر مایلید فقط از سبک و فرمت سفارشی استفاده ‌کنید، شماره های TOC level را برای سبک‌هایی موجودی چون Heading 1 بردارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را در فهرست با خط یا نقطه چین یا بدون این دو به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
دسترسی به عناوین از طریق فهرست مطالب:
  • با گرفتن دکمهٔ Ctrl و کلیک روی عناوین موجود در فهرست مطالب، به صفحاتی که آن عناوین در آنها وجود دارد، منتقل خواهید شد.
  • اگر فهرست خود را در صفحهٔ اول ایجاد کرده‌اید با فشردن همزمان دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home به صفحه‌ٔ اول منتقل خواهید شد.
اعمال تغییرات و اصلاح و بروز کردن فهرست مطالب:
پس از ایجاد فهرست مطالب، ممکن است تغییراتی در متن بوجود آورید، مطلبی را اضافه یا کسر کنید و یا صفحات جدیدی ایجادی کنید که سبب می‌شود تا شمارهٔ صفحات با فهرست شما نخواند، همچنین ممکن است تغییراتی در متن عناوین انجام دهید، بعلاوه با تغییر سبک و فرمت عناوین به فرمت معمولی Normal آنها از فهرست شما حذف می‌شوند، و با تغییر عناوین و نوشته‌ های جدید به فرمت سرفصل عناوین تازه‌ای به فهرستتان اضافه می‌گردد، که باید برای نمایش این تغییرات، فهرست مطالب را اصلاح نمود:
  • برای اصلاح فهرست مطالب ابتدا روی زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و سپس روی Update Table در بخش Table of Contents کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ باز شده با انتخاب Update page numbers only شمارهٔ صفحات اصلاح می‌شوند و با انتخاب Update entire table فهرست بطور کامل اصلاح می‌شود.
  • همچنین می‌توانید روی فهرست مطالب ایجاد شده کلیک کنید و سپس در نوار ابزار ظاهر شده، روی Update Table کلیک کنید و در پنجره باز شده فهرست خود را بروز کنید.
  • همچنین می‌توانید روی فهرست مطالب ایجاد شده کلیک کنید و سپس در نوار ابزار ظاهر شده، روی نشانهٔ Table of Contents کلیک کنید و در پنجره باز شده یکی دیگر از نمونه فهرست های به نمایش در آمده را انتخاب و روی آن کلیک کنید.
  • با کلیک روی فهرست ایجاد شده و انتخاب کامل آن و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، می‌توانید فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
  • همچنین می‌توانید با انتخاب کلمهٔ Contents در بالای فهرست مطالب ایجاد شده بجای آن عبارتی فارسی بنوسید مانند: فهرست مطالب.
حذف فهرست مطالب:
  • روی References در نوار ابزار ورد و روی Table of Contents در بخش Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Remove Table of Contents کلیک کنید.
  • همچنین می‌توانید روی فهرست مطالب ایجاد شده کلیک کنید و سپس در نوار ابزار ظاهر شده، روی نشانهٔ Table of Contents کلیک کنید و در پنجره باز شده روی Remove Table of Contents کلیک کنید.
حواشی:
نمایش فارسی شمارهٔ صفحات:
برای اینکه شمارهٔ صفحات در فهرست مطالب به فارسی نشان داده شوند،
  • ابتدا روی دکمهٔ آفیس کلیک کنید. از پنجرهٔ باز شده روی Word Options که در پایین پنجره قرار دارد کلیک کنید‌. در پنجرهٔ باز شده روی Advanced کلیک کرده، سپس نوار لغزنده "Scroll Bar" را پایین کشیده تا به بخش Show document content برسید. در جلوی Numeral از گزینه‌های موجود، گزینهٔ Hindi را انتخاب و روی OK کلیک ‌نمایید.
  • لطفا توجه داشته باشید برای شماره گذاری فارسی صفحات، این تغییرات باید در کامپیوتری که توسط آن از سندتان پرینت گرفته می‌شود، اعمال گردد.
  • همانطور که پیش از این گفته شد می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
مکان فهرست مطالب:
  • معمولا فهرست مطالب را در صفحهٔ اول قرار می‌دهند.
  • برای رفتن به صفحهٔ اول دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home را همزمان بفشارید.
  • برای اینکه صفحهٔ جدیدی ویژهٔ فهرست مطالب بوجود آورید، دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Enter همزمان فشار دهید تا صفحهٔ جدیدی بوجود آید.
  • به ابتدای صفحهٔ خالی جدید بروید و در بالای آن صفحه کلیک کنید و مطابق آنچه در پیش گفته شد فهرست خود را بوجود آورید.
منبع: Create a table of contents
مطلب مرتبط:
ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۳
شماره گذاری صفحات در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷
نوشتن اعداد به فارسی  در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷

ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۳

درج فهرست مطالب (Table Of Contents)‏ در Word 2003
ایجاد فهرستی از عناوین اصلی و عناوین فرعی همراه شمارهٔ صفحات از الزامات کار تهیه کتاب یا مقاله یا گزارش یا پایان نامه است. معمولا خوانندگان پیش از تصمیم به خواندن مطلبی، نظری به فهرست آن می‌اندازند و بعدا نیز این فهرست به آنها کمک می‌کند تا سریعا بخش مورد نظر خود را بیابند.
ایجاد فهرست در ورد ۲۰۰۳ به نویسندگان نیز کمک می‌کند تا سریعا و با کلیک روی عناوین موجود در فهرست، وارد صفحهٔ درخواستی خود شوند و متن را ویرایش کنند، نوشته یا تصویری به آن بیفزایند و یا از آن بکاهند. با چند کلیک ساده فهرست به روز می‌شود و تغییرات در شمارهٔ صفحات و عناوین بطور خودکار در آن اعمال می‌شود.
چگونگی ایجاد فهرست مطالب:
پیش از ایجاد و نمایش فهرست مطالب باید عناوینی که قصد نمایشش را در فهرست مطالب دارید، به فرمت و سبک عناوین و سر تیتر در آورید. بر اساس شیوهٔ کارتان به دو شکل می‌توان این مهم را انجام داد:
شیوهٔ اول: فرمت بندی عناوین و رئوس مطالب از ابتدا و به هنگام نوشتن متن:
ساده ترین کار این است که از همان ابتدای نگارش، عناوین و رئوس مطالب خود را با استفاده از نوار ابزارهای Formatting و Outlining فرمت دهید.

سپس و هر زمان که خواستید، فهرست مطالب را به شرح زیر ایجاد کنید،
  • در نقطه‌ای که مایلید فهرستتان نمایان شود، کلیک کنید و در صورت تمایل پیش از آن بنویسید: فهرست مطالب.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.







  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را با خط یا نقطه چین یا بدون این دو در فهرست مطالب به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
شیوه دوم: فرمت بندی عناوین و رئوس مطالب پس از نوشتن متن:
اگر عناوین و سرفصل‌های نوشتهٔ شما فاقد فرمت و سبک خاص سر تیترها می‌باشند، می‌توانید یکی از سه شیوهٔ زیر را برای فهرست گذاری بکار بندید:
ایجاد فهرستی از رئوس مطالب و شرح‌های اجمالی:
  • روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید.
  • روی نقطه ای از بند یا پاراگرافی که مایلید در فهرستتان ظاهر شوند کلیک کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Outline Level در نوار ابزار Outlining روی سطح مناسبی کلیک کنید.

  • می‌توانید یکی از سطوح یک تا نه را برای نمایش پاراگراف خود انتخاب کنید. گزینش شماره های بزرگتر ویژهٔ عناوین فرعی تر می‌باشد که بدینوسیله آنها در فهرست ایجاد شده ریزتر و با تو رفتگی بیشتری به نمایش در خواهند آمد.
  • در نقطه‌ای که مایلید فهرستتان نمایان شود، کلیک کنید و در صورت تمایل پیش از آن بنویسید: فهرست مطالب.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه‌های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را با خط یا نقطه چین یا بدون این دو در فهرست مطالب به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
ایجاد فهرست سفارشی:
  • اگر نیمه وظیفهٔ Styles and Formatting باز نیست، در نوار منوی ورد ابتدا روی Format و سپس روی Styles and Formatting کلیک کنید تا نیمه وظیفهٔ Styles and Formatting ظاهر شود.







  • عناوین یا سرفصل‌های خود را یکی یکی انتخاب کنید و روی سبک و فرمت‌های سرفصل Heading کلیک کنید تا به آن فرمت‌ها درآیند. می‌توانید یکی از چند سر فصل را برای نمایش عنوان خود انتخاب کنید. سر فصل “Heading” شمارهٔ یک ویژهٔ عناوین اصلی تر است، گزینش شماره های بزرگتر ویژهٔ عناوین فرعی تر می‌باشد که بدینوسیله آنها در فهرست ایجاد شده ریزتر و با تو رفتگی بیشتری به نمایش در خواهند آمد.
    با کلیک روی All Styles در جعبهٔ Show می‌توانید به همهٔ سبک‌های سرفصل نویسی دست یابید.
    همچنین می‌توانید با راست کلیک روی سبک‌ها و انتخاب Modify تغیراتی را در شکل آنها اعمال نمایید یا سبک تازه‌ای ایجاد کنید.
  • در نقطه‌ای که مایلید فهرستتان نمایان شود، کلیک کنید و در صورت تمایل پیش از آن بنویسید: فهرست مطالب.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Options کلیک کنید.
  • زیر Available styles شیوه و سبک‌های در دسترس را خواهید یافت.
  • زیر TOC level و در سمت راست نام شیوه و سبک‌ها، تا شمارهٔ نه را بدلخواه اضافه کنید تا سطح و ترازی را که برای سبک و شیوهٔ عناوین خود می‌پسندید قابل اجرا شود.
    اگر مایلید فقط از سبک و فرمت سفارشی استفاده ‌کنید، شماره های TOC level را برای سبک‌هایی موجودی چون Heading 1 بردارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را با خط یا نقطه چین یا بدون این دو در فهرست مطالب به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
ایجاد فهرستی از عناوین و ورودی های دلخواه:
  • اولین عنوانی را که مایلید در فهرستتان ظاهر شود انتخاب نمایید.
  • همزمان کلید ALT و SHIFT و حرف O را بفشارید.
  • با استفاده از جعبهٔ Level، سطح مناسبی را برای عنوان برگزیدهٔ خود انتخاب و سپس روی Mark کلیک کنید.
  • بهمین ترتیب عناوین و عناوین فرعی بعدی را انتخاب و ابتدا روی Entry و سپس روی Mark کلیک کنید و در پایان روی Close و روی نشانهٔ ¶Show/Hide در نوار ابزار ورد کلیک نمایید.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Options کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ Table of Contents Options روی Table entry fields کلیک کنید.
  • تیک کنار Styles و Outline levels را بردارید تا دیگر عناوین و سرفصل ها در این فهرست نشان داده نشوند.
  • روی OK در دو پنجرهٔ باز شده کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
دسترسی به عناوین از طریق فهرست مطالب:
  • با گرفتن دکمهٔ Ctrl و کلیک روی عناوین موجود در فهرست مطالب، به صفحاتی که آن عناوین در آنها وجود دارد، منتقل خواهید شد.
  • اگر فهرست خود را در صفحهٔ اول ایجاد کرده‌اید با فشردن همزمان دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home به صفحه‌ٔ اول منتقل خواهید شد.
  • همچنین می‌توانید در نوار ابزار Outlining روی Go to TOC کلیک کنید تا فهرست مطالب انتخاب شود. برای نمایان شدن این نوار ابزار روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید.
اعمال تغییرات و اصلاح و بروز کردن فهرست مطالب:
پس از ایجاد فهرست مطالب، ممکن است تغییراتی در متن بوجود آورید، مطلبی را اضافه یا کسر کنید و یا صفحات جدیدی ایجادی کنید که سبب می‌شود تا شمارهٔ صفحات با فهرست شما نخواند، همچنین ممکن است تغییراتی در متن عناوین انجام دهید، بعلاوه با تغییر سبک و فرمت عناوین به فرمت معمولی Normal آنها از فهرست شما حذف می‌شوند، و با تغییر عناوین و نوشته‌ های جدید به فرمت سرفصل عناوین تازه‌ای به فهرستتان اضافه می‌گردد، که باید برای برای نمایش این تغییرات، فهرست مطالب را اصلاح نمود:
  • برای اصلاح می‌توانید روی فهرست مطالب راست کلیک کنید و روی عبارت Update Field در پنجرهٔ باز شده کلیک نمایید. پنجرهٔ بروز رسانی فهرست مطالب “Update Table of Contents” باز می‌شود. در این پنجره با انتخاب Update page numbers only شمارهٔ صفحات اصلاح می‌شوند و با انتخاب Update entire table فهرست بطور کامل اصلاح می‌شود.

  • شما می‌توانید با کلیک روی فهرست مطالب و فشردن دکمهٔ F9 نیز به پنجرهٔ بروز رسانی فهرست مطالب دست یابید.
  • همچنین با کلیک روی ابزار Update TOC در نوار ابزار Outlining پنجرهٔ بروز رسانی فهرست مطالب باز می‌شود. با کلیک بر ابزار Go to TOC در همین نوار ابزار، در هر صفحه از سندتان که باشید به قسمت فهرست مطالب خواهید رفت.

  • اگر نوار ابزار Outlining باز نیست، روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید تا این نوار ابزار نمایان شود.
حذف فهرست مطالب:
  • روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید تا این نوار ابزار نمایان شود.





  • در نوار ابزار Outlining روی نشانهٔ Go to TOC کلیک کنید تا فهرست مطالب انتخاب شود.
  • دکمهٔ DELETE را فشار دهید.
  • شما همچنین می‌توانید بطور دستی فهرست مطالب را انتخاب کنید و سپس دکمهٔ DELETE را فشار دهید.
حواشی:
نمایش فارسی شمارهٔ صفحات:
برای اینکه شمارهٔ صفحات در فهرست مطالب به فارسی نشان داده شوند،
  • ابتدا در نوار ابزار ورد روی Tools و سپس روی Options و پس از آن روی Complex Scripts کلیک کنید. در بخش General، با استفاده از زبانهٔ متحرک روبروی Numeral گزینهٔ Hindi را انتخاب نمایید و OK را کلیک کنید.
  • لطفا توجه داشته باشید برای نمایش فارسی شمارهٔ صفحات، این تغییرات باید در کامپیوتری که توسط آن از سندتان پرینت گرفته می‌شود، اعمال گردد.
  • همانطور که پیش از این گفته شد می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
مکان فهرست مطالب:
  • معمولا فهرست مطالب را در صفحهٔ اول قرار می‌دهند.
  • برای رفتن به صفحهٔ اول دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home را همزمان بفشارید.
  • برای اینکه صفحهٔ جدیدی ویژهٔ فهرست مطالب بوجود آورید، دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Enter همزمان فشار دهید تا صفحهٔ جدیدی بوجود آید.
  • به ابتدای صفحه خالی جدید بروید و در بالای آن صفحه کلیک کنید و مطابق آنچه در پیش گفته شد فهرست خود را بوجود آورید.
روش انتخاب کردن متن در ورد:
  • برای اعمال تغییرات در اندازه و نوع قلم و فرمت و رنگ متن باید ابتدا آن متن انتخاب شود.
  • برای انتخاب متن، نشانگر ماوس را در ابتدای آن متن کلیک کنید و نگهدارید و به انتهای آن متن بکشید و در آنجا رها کنید. کلمات در حالت انتخاب در زمینهٔ تیره دیده می‌شوند.
  • با دو بار کلیک کردن روی هر کلمه آن کلمه انتخاب می‌شود.
  • با سه بار کلیک کردن در هر نقطه از پاراگرافی یا در کنار آن، تمام آن پاراگراف انتخاب می‌شود.
  • با فشردن دکمه Ctrl و یکبار کلیک کردن، تمام متن انتخاب می‌شود.
  • در نوار ابزار Outlining با کلیک روی نشانهٔ Go to TOC فهرست مطالب انتخاب می‌شود.
منبع: Create a table of contents
مطلب مرتبط:
ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۷
شماره گذاری صفحات در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷
نوشتن اعداد به فارسی  در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷