ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۷

درج فهرست مطالب (Table Of Contents)‏ در Word 2007
ایجاد فهرستی از عناوین اصلی و عناوین فرعی همراه شمارهٔ صفحات از الزامات کار تهیه کتاب یا مقاله یا گزارش یا پایان نامه است. معمولا خوانندگان پیش از تصمیم به خواندن مطلبی، نظری به فهرست آن می‌اندازند و بعدا نیز این فهرست به آنها کمک می‌کند تا سریعا بخش مورد نظر خود را بیابند.
ایجاد فهرست در ورد ۲۰۰۷ به نویسندگان نیز کمک می‌کند تا سریعا و با کلیک روی عناوین موجود در فهرست، وارد صفحهٔ درخواستی خود شوند و متن را ویرایش کنند، نوشته یا تصویری به آن بیفزایند و یا از آن بکاهند. با چند کلیک ساده فهرست به روز می‌شود و تغییرات در شمارهٔ صفحات و عناوین بطور خودکار در آن اعمال می‌شود.
پیش از ایجاد فهرست مطالب:
پیش از ایجاد فهرست، باید عناوین و متونی را که قصد دارید در فهرست وارد شوند به سبک و فرمت عناوین در آورید.
سبک سرفصل Heading:
برای اینکه عناوین خود را به فرمت سرفصل "Heading" در آورید:
  • روی زبانهٔ Home در نوار ابزار ورد کلیک کنید.
  • روی عناوین یا در کنار آنها کلیک کنید.
  • با قرار دادن نشانگر ماوس روی هر سبکی در جایگاه Styles عنوان یا تمام پاراگرافی که قبلا روی آن کلیک کرده‌اید به آن سبک نشان داده خواهد شد. برای اجرا روی سبک دلخواه کلیک کنید.
  • عناوین با فرمت Heading 1 و Heading 2 و Heading 3 و غیره در فهرست مطالب به نمایش در خواهند آمد. اگر سبک مورد نظر خود را مشاهده نکردید، روی سه گوش رو به بالا یا رو به پایین در جایگاه Styles کلیک کنید تا شاهد نمونه های دیگر شوید یا روی نشانهٔ سه گوش همراه خط در همین جایگاه کلیک کنید تا تمامی نمونه ها نشان داده شوند.
  • سر فصل "Heading" شمارهٔ یک، ویژهٔ عناوین اصلی تر است، گزینش شماره های بزرگتر ویژهٔ عناوین فرعی تر می‌باشند که بدینوسیله آنها در فهرست ایجاد شده ریزتر و با تو رفتگی بیشتری به نمایش در خواهند آمد.
سبک غیر سرفصل:
برای ایجاد فهرست از متونی که به سبک سر فصل ها نیستند:
  • روی متن مورد نظر یا در کنار آن کلیک کنید.
  • با کلیک بر زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و کلیک بر Add Text در بخش Table of Contents یکی از سطوح موجود را مانند Level 1 انتخاب و روی آن کلیک کنید.
  • سطح یا Level شمارهٔ یک، ویژهٔ متون مهمتر است، Level شمارهٔ دو و سه ویژهٔ متون فرعی تر می‌باشند که ریز‌تر و با تو رفتگی بیشتر در فهرست مطالب نشان داده می‌شوند.
ایجاد فهرست مطالب:
پس از مشخص کردن عناوین و رئوس مطالب و متونی که مایلید در بخش فهرست نشان داده شوند، برای ایجاد فهرست مطالب در نقطه ای که مایلید فهرست آنجا نشان داده شود کلیک کنید.
  • با کلیک روی زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و کلیک روی Table of Contents در بخش Table of Contents یکی از نمونه فهرست های به نمایش در آمده در پنجرهٔ باز شده را انتخاب و روی آن کلیک کنید.
  • در نقطه ای که مایل بودید و کلیک کردید، فهرستی از عناوین پدیدار می‌شود.
  • برای دسترسی به گزینه های بیشتر روی Insert Table of Contents در پایین همین پنجره کلیک کنید.
ایجاد فهرست مطالب با اعمال سبک های که بکار بستید:
  • در نقطه ای که مایلید فهرست آنجا نشان داده شود کلیک کنید.
  • روی زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و روی Table of Contents در بخش Table of Contents و روی Insert Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Options کلیک کنید.
  • زیر Available styles شیوه و سبک‌های در دسترس را خواهید یافت.
  • زیر TOC level و در سمت راست نام شیوه و سبک‌ها، تا شمارهٔ نه را بدلخواه اضافه کنید تا سطح و ترازی را که برای سبک و شیوهٔ عناوین خود ‌گزیده‌اید قابل اجرا شود.
  • اگر مایلید فقط از سبک و فرمت سفارشی استفاده ‌کنید، شماره های TOC level را برای سبک‌هایی موجودی چون Heading 1 بردارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را در فهرست با خط یا نقطه چین یا بدون این دو به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
دسترسی به عناوین از طریق فهرست مطالب:
  • با گرفتن دکمهٔ Ctrl و کلیک روی عناوین موجود در فهرست مطالب، به صفحاتی که آن عناوین در آنها وجود دارد، منتقل خواهید شد.
  • اگر فهرست خود را در صفحهٔ اول ایجاد کرده‌اید با فشردن همزمان دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home به صفحه‌ٔ اول منتقل خواهید شد.
اعمال تغییرات و اصلاح و بروز کردن فهرست مطالب:
پس از ایجاد فهرست مطالب، ممکن است تغییراتی در متن بوجود آورید، مطلبی را اضافه یا کسر کنید و یا صفحات جدیدی ایجادی کنید که سبب می‌شود تا شمارهٔ صفحات با فهرست شما نخواند، همچنین ممکن است تغییراتی در متن عناوین انجام دهید، بعلاوه با تغییر سبک و فرمت عناوین به فرمت معمولی Normal آنها از فهرست شما حذف می‌شوند، و با تغییر عناوین و نوشته‌ های جدید به فرمت سرفصل عناوین تازه‌ای به فهرستتان اضافه می‌گردد، که باید برای نمایش این تغییرات، فهرست مطالب را اصلاح نمود:
  • برای اصلاح فهرست مطالب ابتدا روی زبانهٔ References در نوار ابزار ورد و سپس روی Update Table در بخش Table of Contents کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ باز شده با انتخاب Update page numbers only شمارهٔ صفحات اصلاح می‌شوند و با انتخاب Update entire table فهرست بطور کامل اصلاح می‌شود.
  • همچنین می‌توانید روی فهرست مطالب ایجاد شده کلیک کنید و سپس در نوار ابزار ظاهر شده، روی Update Table کلیک کنید و در پنجره باز شده فهرست خود را بروز کنید.
  • همچنین می‌توانید روی فهرست مطالب ایجاد شده کلیک کنید و سپس در نوار ابزار ظاهر شده، روی نشانهٔ Table of Contents کلیک کنید و در پنجره باز شده یکی دیگر از نمونه فهرست های به نمایش در آمده را انتخاب و روی آن کلیک کنید.
  • با کلیک روی فهرست ایجاد شده و انتخاب کامل آن و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، می‌توانید فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
  • همچنین می‌توانید با انتخاب کلمهٔ Contents در بالای فهرست مطالب ایجاد شده بجای آن عبارتی فارسی بنوسید مانند: فهرست مطالب.
حذف فهرست مطالب:
  • روی References در نوار ابزار ورد و روی Table of Contents در بخش Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Remove Table of Contents کلیک کنید.
  • همچنین می‌توانید روی فهرست مطالب ایجاد شده کلیک کنید و سپس در نوار ابزار ظاهر شده، روی نشانهٔ Table of Contents کلیک کنید و در پنجره باز شده روی Remove Table of Contents کلیک کنید.
حواشی:
نمایش فارسی شمارهٔ صفحات:
برای اینکه شمارهٔ صفحات در فهرست مطالب به فارسی نشان داده شوند،
  • ابتدا روی دکمهٔ آفیس کلیک کنید. از پنجرهٔ باز شده روی Word Options که در پایین پنجره قرار دارد کلیک کنید‌. در پنجرهٔ باز شده روی Advanced کلیک کرده، سپس نوار لغزنده "Scroll Bar" را پایین کشیده تا به بخش Show document content برسید. در جلوی Numeral از گزینه‌های موجود، گزینهٔ Hindi را انتخاب و روی OK کلیک ‌نمایید.
  • لطفا توجه داشته باشید برای شماره گذاری فارسی صفحات، این تغییرات باید در کامپیوتری که توسط آن از سندتان پرینت گرفته می‌شود، اعمال گردد.
  • همانطور که پیش از این گفته شد می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
مکان فهرست مطالب:
  • معمولا فهرست مطالب را در صفحهٔ اول قرار می‌دهند.
  • برای رفتن به صفحهٔ اول دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home را همزمان بفشارید.
  • برای اینکه صفحهٔ جدیدی ویژهٔ فهرست مطالب بوجود آورید، دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Enter همزمان فشار دهید تا صفحهٔ جدیدی بوجود آید.
  • به ابتدای صفحهٔ خالی جدید بروید و در بالای آن صفحه کلیک کنید و مطابق آنچه در پیش گفته شد فهرست خود را بوجود آورید.
منبع: Create a table of contents
مطلب مرتبط:
ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۳
شماره گذاری صفحات در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷
نوشتن اعداد به فارسی  در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷

۱ نظر:

  1. سلام. از شما خیلی ممنونمک روش فهرست نویسی خیلی به من کمک کرد. موسوی

    پاسخحذف