ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۳

درج فهرست مطالب (Table Of Contents)‏ در Word 2003
ایجاد فهرستی از عناوین اصلی و عناوین فرعی همراه شمارهٔ صفحات از الزامات کار تهیه کتاب یا مقاله یا گزارش یا پایان نامه است. معمولا خوانندگان پیش از تصمیم به خواندن مطلبی، نظری به فهرست آن می‌اندازند و بعدا نیز این فهرست به آنها کمک می‌کند تا سریعا بخش مورد نظر خود را بیابند.
ایجاد فهرست در ورد ۲۰۰۳ به نویسندگان نیز کمک می‌کند تا سریعا و با کلیک روی عناوین موجود در فهرست، وارد صفحهٔ درخواستی خود شوند و متن را ویرایش کنند، نوشته یا تصویری به آن بیفزایند و یا از آن بکاهند. با چند کلیک ساده فهرست به روز می‌شود و تغییرات در شمارهٔ صفحات و عناوین بطور خودکار در آن اعمال می‌شود.
چگونگی ایجاد فهرست مطالب:
پیش از ایجاد و نمایش فهرست مطالب باید عناوینی که قصد نمایشش را در فهرست مطالب دارید، به فرمت و سبک عناوین و سر تیتر در آورید. بر اساس شیوهٔ کارتان به دو شکل می‌توان این مهم را انجام داد:
شیوهٔ اول: فرمت بندی عناوین و رئوس مطالب از ابتدا و به هنگام نوشتن متن:
ساده ترین کار این است که از همان ابتدای نگارش، عناوین و رئوس مطالب خود را با استفاده از نوار ابزارهای Formatting و Outlining فرمت دهید.

سپس و هر زمان که خواستید، فهرست مطالب را به شرح زیر ایجاد کنید،
  • در نقطه‌ای که مایلید فهرستتان نمایان شود، کلیک کنید و در صورت تمایل پیش از آن بنویسید: فهرست مطالب.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.







  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را با خط یا نقطه چین یا بدون این دو در فهرست مطالب به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
شیوه دوم: فرمت بندی عناوین و رئوس مطالب پس از نوشتن متن:
اگر عناوین و سرفصل‌های نوشتهٔ شما فاقد فرمت و سبک خاص سر تیترها می‌باشند، می‌توانید یکی از سه شیوهٔ زیر را برای فهرست گذاری بکار بندید:
ایجاد فهرستی از رئوس مطالب و شرح‌های اجمالی:
  • روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید.
  • روی نقطه ای از بند یا پاراگرافی که مایلید در فهرستتان ظاهر شوند کلیک کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Outline Level در نوار ابزار Outlining روی سطح مناسبی کلیک کنید.

  • می‌توانید یکی از سطوح یک تا نه را برای نمایش پاراگراف خود انتخاب کنید. گزینش شماره های بزرگتر ویژهٔ عناوین فرعی تر می‌باشد که بدینوسیله آنها در فهرست ایجاد شده ریزتر و با تو رفتگی بیشتری به نمایش در خواهند آمد.
  • در نقطه‌ای که مایلید فهرستتان نمایان شود، کلیک کنید و در صورت تمایل پیش از آن بنویسید: فهرست مطالب.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه‌های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را با خط یا نقطه چین یا بدون این دو در فهرست مطالب به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
ایجاد فهرست سفارشی:
  • اگر نیمه وظیفهٔ Styles and Formatting باز نیست، در نوار منوی ورد ابتدا روی Format و سپس روی Styles and Formatting کلیک کنید تا نیمه وظیفهٔ Styles and Formatting ظاهر شود.







  • عناوین یا سرفصل‌های خود را یکی یکی انتخاب کنید و روی سبک و فرمت‌های سرفصل Heading کلیک کنید تا به آن فرمت‌ها درآیند. می‌توانید یکی از چند سر فصل را برای نمایش عنوان خود انتخاب کنید. سر فصل “Heading” شمارهٔ یک ویژهٔ عناوین اصلی تر است، گزینش شماره های بزرگتر ویژهٔ عناوین فرعی تر می‌باشد که بدینوسیله آنها در فهرست ایجاد شده ریزتر و با تو رفتگی بیشتری به نمایش در خواهند آمد.
    با کلیک روی All Styles در جعبهٔ Show می‌توانید به همهٔ سبک‌های سرفصل نویسی دست یابید.
    همچنین می‌توانید با راست کلیک روی سبک‌ها و انتخاب Modify تغیراتی را در شکل آنها اعمال نمایید یا سبک تازه‌ای ایجاد کنید.
  • در نقطه‌ای که مایلید فهرستتان نمایان شود، کلیک کنید و در صورت تمایل پیش از آن بنویسید: فهرست مطالب.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Options کلیک کنید.
  • زیر Available styles شیوه و سبک‌های در دسترس را خواهید یافت.
  • زیر TOC level و در سمت راست نام شیوه و سبک‌ها، تا شمارهٔ نه را بدلخواه اضافه کنید تا سطح و ترازی را که برای سبک و شیوهٔ عناوین خود می‌پسندید قابل اجرا شود.
    اگر مایلید فقط از سبک و فرمت سفارشی استفاده ‌کنید، شماره های TOC level را برای سبک‌هایی موجودی چون Heading 1 بردارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • با استفاده از جعبهٔ Formats یکی از نمونه های فهرست گذاری From template و Classic و Distinctive و Fancy و Modern و غیره را انتخاب کنید.
  • با استفاده از جعبهٔ Tab leader فاصله بین عناوین تا شمارهٔ صفحات را با خط یا نقطه چین یا بدون این دو در فهرست مطالب به نمایش بگذارید.
  • روی OK کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
ایجاد فهرستی از عناوین و ورودی های دلخواه:
  • اولین عنوانی را که مایلید در فهرستتان ظاهر شود انتخاب نمایید.
  • همزمان کلید ALT و SHIFT و حرف O را بفشارید.
  • با استفاده از جعبهٔ Level، سطح مناسبی را برای عنوان برگزیدهٔ خود انتخاب و سپس روی Mark کلیک کنید.
  • بهمین ترتیب عناوین و عناوین فرعی بعدی را انتخاب و ابتدا روی Entry و سپس روی Mark کلیک کنید و در پایان روی Close و روی نشانهٔ ¶Show/Hide در نوار ابزار ورد کلیک نمایید.
  • روی Insert در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Reference قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Index and Tables کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ جدید روی زبانهٔ Table of Contents کلیک کنید.
  • روی Options کلیک کنید.
  • در پنجرهٔ Table of Contents Options روی Table entry fields کلیک کنید.
  • تیک کنار Styles و Outline levels را بردارید تا دیگر عناوین و سرفصل ها در این فهرست نشان داده نشوند.
  • روی OK در دو پنجرهٔ باز شده کلیک نمایید.
  • شما می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
دسترسی به عناوین از طریق فهرست مطالب:
  • با گرفتن دکمهٔ Ctrl و کلیک روی عناوین موجود در فهرست مطالب، به صفحاتی که آن عناوین در آنها وجود دارد، منتقل خواهید شد.
  • اگر فهرست خود را در صفحهٔ اول ایجاد کرده‌اید با فشردن همزمان دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home به صفحه‌ٔ اول منتقل خواهید شد.
  • همچنین می‌توانید در نوار ابزار Outlining روی Go to TOC کلیک کنید تا فهرست مطالب انتخاب شود. برای نمایان شدن این نوار ابزار روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید.
اعمال تغییرات و اصلاح و بروز کردن فهرست مطالب:
پس از ایجاد فهرست مطالب، ممکن است تغییراتی در متن بوجود آورید، مطلبی را اضافه یا کسر کنید و یا صفحات جدیدی ایجادی کنید که سبب می‌شود تا شمارهٔ صفحات با فهرست شما نخواند، همچنین ممکن است تغییراتی در متن عناوین انجام دهید، بعلاوه با تغییر سبک و فرمت عناوین به فرمت معمولی Normal آنها از فهرست شما حذف می‌شوند، و با تغییر عناوین و نوشته‌ های جدید به فرمت سرفصل عناوین تازه‌ای به فهرستتان اضافه می‌گردد، که باید برای برای نمایش این تغییرات، فهرست مطالب را اصلاح نمود:
  • برای اصلاح می‌توانید روی فهرست مطالب راست کلیک کنید و روی عبارت Update Field در پنجرهٔ باز شده کلیک نمایید. پنجرهٔ بروز رسانی فهرست مطالب “Update Table of Contents” باز می‌شود. در این پنجره با انتخاب Update page numbers only شمارهٔ صفحات اصلاح می‌شوند و با انتخاب Update entire table فهرست بطور کامل اصلاح می‌شود.

  • شما می‌توانید با کلیک روی فهرست مطالب و فشردن دکمهٔ F9 نیز به پنجرهٔ بروز رسانی فهرست مطالب دست یابید.
  • همچنین با کلیک روی ابزار Update TOC در نوار ابزار Outlining پنجرهٔ بروز رسانی فهرست مطالب باز می‌شود. با کلیک بر ابزار Go to TOC در همین نوار ابزار، در هر صفحه از سندتان که باشید به قسمت فهرست مطالب خواهید رفت.

  • اگر نوار ابزار Outlining باز نیست، روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید تا این نوار ابزار نمایان شود.
حذف فهرست مطالب:
  • روی View در نوار منوی ورد کلیک کنید و نشانگر ماوس خود را روی Toolbars قرار دهید و در پنجرهٔ باز شده بر Outlining کلیک کنید تا این نوار ابزار نمایان شود.





  • در نوار ابزار Outlining روی نشانهٔ Go to TOC کلیک کنید تا فهرست مطالب انتخاب شود.
  • دکمهٔ DELETE را فشار دهید.
  • شما همچنین می‌توانید بطور دستی فهرست مطالب را انتخاب کنید و سپس دکمهٔ DELETE را فشار دهید.
حواشی:
نمایش فارسی شمارهٔ صفحات:
برای اینکه شمارهٔ صفحات در فهرست مطالب به فارسی نشان داده شوند،
  • ابتدا در نوار ابزار ورد روی Tools و سپس روی Options و پس از آن روی Complex Scripts کلیک کنید. در بخش General، با استفاده از زبانهٔ متحرک روبروی Numeral گزینهٔ Hindi را انتخاب نمایید و OK را کلیک کنید.
  • لطفا توجه داشته باشید برای نمایش فارسی شمارهٔ صفحات، این تغییرات باید در کامپیوتری که توسط آن از سندتان پرینت گرفته می‌شود، اعمال گردد.
  • همانطور که پیش از این گفته شد می‌توانید با انتخاب فهرست ایجاد شده و با استفاده از ابزار راست به چپ نویسی ، فهرست خود را مطابق خط فارسی از راست به چپ نمایش دهید.
مکان فهرست مطالب:
  • معمولا فهرست مطالب را در صفحهٔ اول قرار می‌دهند.
  • برای رفتن به صفحهٔ اول دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Home را همزمان بفشارید.
  • برای اینکه صفحهٔ جدیدی ویژهٔ فهرست مطالب بوجود آورید، دکمهٔ Ctrl و دکمهٔ Enter همزمان فشار دهید تا صفحهٔ جدیدی بوجود آید.
  • به ابتدای صفحه خالی جدید بروید و در بالای آن صفحه کلیک کنید و مطابق آنچه در پیش گفته شد فهرست خود را بوجود آورید.
روش انتخاب کردن متن در ورد:
  • برای اعمال تغییرات در اندازه و نوع قلم و فرمت و رنگ متن باید ابتدا آن متن انتخاب شود.
  • برای انتخاب متن، نشانگر ماوس را در ابتدای آن متن کلیک کنید و نگهدارید و به انتهای آن متن بکشید و در آنجا رها کنید. کلمات در حالت انتخاب در زمینهٔ تیره دیده می‌شوند.
  • با دو بار کلیک کردن روی هر کلمه آن کلمه انتخاب می‌شود.
  • با سه بار کلیک کردن در هر نقطه از پاراگرافی یا در کنار آن، تمام آن پاراگراف انتخاب می‌شود.
  • با فشردن دکمه Ctrl و یکبار کلیک کردن، تمام متن انتخاب می‌شود.
  • در نوار ابزار Outlining با کلیک روی نشانهٔ Go to TOC فهرست مطالب انتخاب می‌شود.
منبع: Create a table of contents
مطلب مرتبط:
ایجاد فهرست مطالب در ورد ۲۰۰۷
شماره گذاری صفحات در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷
نوشتن اعداد به فارسی  در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر