تهران سبز

بتازگی در کوچه ما سه خانه حدود چهل متری، یکی پس از دیگری بزمین کوبیده شدند و آپارتمان‌های سیمانی و دلگیر چند طبقه بجای آن‌ها در دست ساخت و سازند.

پارک ماشین‌ها در حریم پیاده روی فرسوده و بی‌ریخت کوچه‌مان و دل گرفتگی فضا سبب شد تا این چند خط، به یادگار نوشته شوند، باشد که گوش شنوایی یابد، و مردمانی که در اندیشهٔ کاری کارستانند.

پیشنهادی برای نوسازی تهران و شهرهای بزرگ
فرض کنید اهالی کوچه ما و یکی دو کوچه و خیابان بالاتر دست بدست هم بدهند و تمامی خانه‌های محله را همزمان خراب کنند و بجای آن مجتمعی بسازند و هر یک به نسبت زمین و کار و سرمایه‌اش در آن سهیم شوند. ساختمانی مدرن و سر به فلک کشیده و استاندارد، با پارکینگ و زمین بازی و درمانگاه و عبادتگاه و سینما و تئاتر و باشگاه و بازارچه و مدرسه و ... و درخت و نور خورشید و هوای تازه.

اجرای این طرح مانند شروع هر کار تازه و ایدهٔ نوئی مشکل بنظر می‌رسد، اما برای افرادی که به آیندهٔ بهتری برای خود و دیگران می‌اندیشید و می‌خواهند که از امروز در فردا زندگی کنند کاری غیر ممکن نیست.

حالا فرض کنید دولتی پاسخگو، و شهرداری مدیر و مدبر و پاک و قدرتمند، و مردمی اندیشمند و آینده‌نگر و همدل و کوشا داشته باشیم که برای رهایی از ترافیک سرسام‌آور، برای رهایی از دود و مواد سمی و ریزگردها و آلودگی هوا و صدا، برای نجات از خیابان‌ها و کوچه‌های بدقواره و نقشه سردرگم و قرون وسطایی شهر، برای پیشگیری از تلفات و هزینه‌های سنگین زلزله در کمین، و برای استفاده بهینه از زندگی و وقت‌شان، در اندیشه ایجاد شهری مدرن و زیبا و سرشار از آسایش و اکسیژن و نور و سکوت و فضای سبز مملو از درختان و مناظر زیبا و رفاه و امکانات فراوان برای خود و نسل‌های آتی باشند.

مدرن و استاندارد کردن شهری به بزرگی تهران خیلی مشکل‌تر از بهینه سازی یک محله است، احتیاج به نیروی کار عظیمی متشکل از کارگران و کارمندان و مهندسان و معماران و شهر سازان و طراحان و برنامه‌ریزان داخلی و خارجی، سرمایه و امکانات بسیار، شرکت‌های مختلف، آمار و ارقام و برنامه ریزی‌ها، و همفکری و شکیبایی همگانی و تلاش و خودباوری دارد.

طرحی برای تهران جدید
چشمتان را برای لحظه‌ای روی هم بگذارید و تهرانی را مجسم کنید که فقط از چهار آسمان‌خراش غول پیکر تشکیل شده است و باقی فضای شهر تا چشم کار می‌کند جنگل است و دریاچه و طبیعت سبز و موزه و فضاهای آموزشی، پژوهشی، ورزشی، تفریحی، کشاورزی و دامداری مدرن، تولید...

نمونه فرضی برای تجسم کار: 
سه آسمان‌خراش غول پیکر مسکونی اول
هر یک از سه آسمان‌خراش مسکونی پیشنهادی طول یک و نیم کیلومتر و عرض یک و نیم کیلومتر دارد و دارای یکصد و ده طبقه می‌باشد.

صد طبقه از این مجتمع غول پیکر به ایجاد آپارتمان‌های صد متر مربعی اختصاص داده می‌شود، یعنی هر طبقه ده‌هزار آپارتمان، و در صد طبقه آن در مجموع یک میلیون آپارتمان ویژه خانوارهای سه نفری خواهیم داشت، با این حساب سه آسمان‌خراش غول‌پیکر می‌تواند مسکن لازم برای ۹ میلیون تهرانی را فراهم کند.

در ده طبقه دیگر می‌شود آپارتمان‌های بزرگتر یا کوچک‌تر، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، مراکز درمانی، مراکز خرید، سینما و تئاتر و عبادتگاه، پارکینگ، انبار، و سایر نیازها را ایجاد کرد.

مورد فوق فقط ارائه تصویری برای تصور عظمت کار است و می‌شود ترتیب کار را به روش‌های مناسب‌تری داد.

آسمان‌خراش غول‌پیکر چهارم
آسمان‌خراش چهارم اختصاص دارد به  ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و مراکز تعمیر و بازسازی و مراکز فروش و پخش و غیره.

گام نخست طرح تهران سبز
پیش از ساخت باید آمار دقیقی از تعداد و تعدد خانوارها و کسب و کار و نیازهای مردم، در زمان حاضر، و  پیش بینی این موارد برای یکصد سال آینده بدست آوریم و بر این اساس و با کمک مهندسین و طراحان و سرمایه گذاران ایرانی و جهانی به این کار شگرف اقدام نماییم.

گام‌های بعدی
برای ساخت ابتدا بهترین و مناسب‌ترین مکان کارشناسی شده تعیین می‌شود، پیشنهاد می‌شود بطور شبانه‌روزی و در سه شیفت کاری و با استفاده از امکانات مدرن و مهندسان و کارگران بسیار در اسرع وقت نسبت به ساخت و اتمام واحدها اقدام کرد.

در صورت لزوم می‌توان یکی از مجتمع‌های مسکونی را در ابتدا یا پیش از سه مجتمع دیگر برای اسکان مردمی که نیاز به تخریب فوری محل زندگی‌شان وجود دارد ایجاد کرد.

ساماندهی شهر
یکی از مشکل‌ترین مراحل ایجاد شهر جدید تهران، جابجایی افراد است، بویژه اگر کارشناسان برای ایجاد و ساخت مجتمع‌های غول پیکر، مناسب‌ترین زمین را در محدوه‌های مسکونی تشخیص دهند، اما با داشتن آمار کامل تعداد خانه‌ها و خانوارها و کار و کسب و دیگر مشخصات افراد، برنامه ریزی اصولی، و همکاری دولت در خرید منازل مسکونی و تجاری، و ارائه تشویق‌های مادی مناسب در کنار تبلیغات گسترده، و فراخوان مردم به همکاری، و همکاری مردم برای زندگی در مکانی بهتر، می‌توان این مهم را به آسانی پشت سر گذارد.

خرید نقدی و باقی کارهای دولتی
در گام اول، دولت باید در زمان مقتضی و بطور عادلانه خانه‌ها و آپارتمان‌ها و دیگر محل‌های موجود و قدیمی در سطح شهر را خریداری کند یا نسبت به پیش‌فروش و مبادله با خانه‌ها و محل‌های تجاری ساخته شده یا نشده جدید اقدام کند و سپس بجز موارد از پیش تعیین شده بقیه را تخریب و سپس نسبت به ایجاد فضای مرتبط با طرح تهران سبز اقدام نماید.

امکانات بایسته
هر سه مجتمع مسکونی باید با آخرین استانداردها، عایق در برابر گرما و سرما و صدا و بو، و ضد زلزله، و مجهز به آخرین و بهترین امکانات و تجهیزات و فناوری‌های روز ساخته شوند.

در این مجتمع‌ها  باید ترتیبی داده شود تا درصد بالایی از برق مورد نیاز اهالی هر مجتمع از انرژی آفتاب تامین شود. آب مصرف شده نیز باید بازیافت شود. زباله‌های تفکیک شده از درب آپارتمان‌ها جمع‌آوری شوند و منافع حاصل از بازیافت در خدمات عمومی صرف شوند.

برج خلیفه
امکانات شایسته
اهالی در مجتمع‌ها به امنیت و پارکینگ و  پارک پر از دار و درخت و گل و بلبل و زمین بازی و ورزش و استخر و آبگرم‌های درمانی و درمانگاه و بیمارستان و دارو‌خانه و عبادتگاه و سینما و تئاتر و کاباره و کلوب و باشگاه و بازارچه و فروشگاه‌های مختلف و نانوایی و رستوران و اغذیه فروشی و مدرسه و دانشگاه و کتابخانه‌های مدرن و هتل و مسافرخانه و دفاتر و ادارات و آرایشگاه و پیرایشگاه و دیگر خدمات و ضروریات و تفریحات دسترسی خواهند داشت.

هنر ویژه در ساخت این مجتمع‌ها رساندن نور خورشید به تمامی واحد‌ها و می‌باشد.

می‌شود سه مجتمع مسکونی را در سه درجه بندی معمولی، لوکس و سوپر ایجاد کرد.

با استفاده از همه‌پرسی پیش از ایجاد ساختمان‌ها و یا برای برخی از ساکنان داوطلب می‌شود ترتیبی داد تا بجای حمام‌های شخصی، گرمابه‌های عمومی در کنار واحد‌ها ایجاد کرد، و بجای آشپزخانه‌ها نیز واحدهای ویژه تهیه و فروش غذاهای متنوع و سالم و بهداشتی و ارزان ایجاد کرد و زحمت همشهریان را کم کرد و با حذف این دو بر فضای آپارتمان‌ها افزود.

خطوط تله کابین علاوه بر اینکه طبقات چهل و هشتادم این چهار مجتمع را ۲۴ ساعته بهم وصل می‌کنند، گشتی تفریحی هم در فضای شهر خواهند زد.

قطارهای برقی زمینی نیز با کمترین صدا و آلودگی مردم را به قسمت‌های مختلف شهر و فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافربری خواهند رساند.

بافت بخش‌هایی از شهر را برای بازدید عموم و ساخت فیلم‌های تاریخی دست نخورده نگاه خواهیم داشت و مابقی را تبدیل به جنگل و دریاچه و طبیعت سبز و موزه و زمین‌های ورزشی و تفریحی و کشاورزی و دامداری مدرن و فضاهای آموزشی و پژوهشی، و مکان‌های ویژه دوچرخه سواری خواهیم ساخت و برای اولین بار مسیرهای ویژه‌ای را به علاقمندان موتورسواری اختصاص خواهیم داد، البته تنها موتور و ماشین‌هایی در سطح شهر اجازهٔ رفت و آمد خواهند داشت که از نیروی برق بهره جویند.

ترافیک، بوق زدن های ممتد، آلودگی هوا، جیره بندی بنزین، نیاز به خودروی شخصی برای مسافرت های درون شهری، بیکاری و بیخانمانی  ووو را فقط در موزه‌ها و داستان‌های تاریخی می‌توان یافت.

می‌شود اگر بخواهیم، نمی‌شود؟

--------------
تصویر بالا مربوط است به برج خلیفه Burj Khalifa در دوبی -  از سایت http://skyscraperpage.com/cities/?buildingID=7787
برج خلیفه بلندترین برج دنیاست که احداث آن سال ۲۰۰۴ آغاز و سال ۲۰۱۰ بپایان رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر